Bokinfos historia
Idén att skapa en ny informationstjänst för böcker kom ur ett allmänt behov hos svenska förlag att kunna förmedla metadata om sina böcker till återförsäljarna på ett effektivt sätt och till en låg kostnad. Även bokhandeln efterfrågade ett modernt och prisvärt verktyg för att bevaka och köpa in nya böcker.
Bokinfo byggdes upp som ett samarbete mellan de fyra ägarna. Tillsammans tog man fram standarder kring artikelmetadata och orderhantering. Tidigt fanns också en förankring i internationella informations-standarder för böcker via branschorganisationen Editeur. Målet, som gäller än idag, var att underlätta handeln med böcker.
På våren 2004 var tekniken färdigbyggd och man kunde bjuda in andra svenska förlag att registrera sina böcker på samma villkor som ägarnas. Avgifterna för både förlag och återförsäljare var väsentligt lägre än konkurrenternas och snart täckte databasen större delen av svensk utgivning. Inom ett par år var man branschens enda databas.
Till en början hette företaget Bokrondellen och kontoret fanns i Norstedts lokaler i Stockholm.
En grundbult har hela tiden varit att företaget ska drivas utan vinstsyfte. I stället ska förlag och bokhandel bära kostnaderna gemensamt och att eventuellt överskott ska återinvesteras i utveckling och nya tjänster.
År 2014 fick Bokinfo uppdrag av Förläggareföreningen och Bokhandlareföreningen att samla in statistik över all svensk bokförsäljning. Sedan ett par år finns Bokinfo Digital, distribution av digitala böcker till återförsäljare, streamingleverantörer och bibliotek.
Ytterligare en tjänst som tillkommit sedan starten är inköpsstöd och metadata för bibliotek.
Idag har Bokinfo sex anställda och kontoret finns i centrala Stockholm.